Trans.info » Serwis informacyjny » Kierowcy kłamią, dlatego nie wysyłamy zdjęć z fotoradarów, twierdzi Ministerstwo

Kierowcy kłamią, dlatego nie wysyłamy zdjęć z fotoradarów, twierdzi Ministerstwo

Kilka dni temu informowaliśmy o tym, że zarządzająca fotoradarami od pół roku, Inspekcja Transportu Drogowego, nie wysyła zdjęć do ukaranych kierowców.

Zostań fanem serwisu Trans.info na Facebooku!

Ministerstwo tłumaczy to tym, iż kierowcy mogliby kłamać w celu uniknięcia kary. Doprowadziło to jednak do sytuacji, w której wielu z nich woli zapłacić mandat (nawet nie swój!), aby uniknąć sądowego udowadniania swej niewinności.

Jeden z reporterów RMF.FM badających tę sprawę, otrzymał pismo, w którym uzasadnione jest owe postępowanie. Ze względu na dość kuriozalne wyjaśnienia, ostateczną interpretację poniższych słów pozostawiamy czytelnikom:

Szanowny Panie Redaktorze,

w odpowiedzi na Pana pytania z 1 lutego br. dotyczące przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2002 r. w sprawie nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. Nr 20, poz. 201, z późn. zm.), Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wyjaśnia, że prawo przeglądania akt (w tym również obrazu zarejestrowanego wykroczenia) i sporządzania z nich odpisów regulują przepisy art. 156 § 1-4 Kodeksu postępowania karnego (KPK), które na podstawie art. 38 § 1 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (KPwSoW), mają także zastosowanie w procedurze wykroczeniowej.

Ponieważ art. 38 KPwSoW przenosi na swój grunt jedynie wybrane przepisy art. 156 KPK (nie przenosi art. 156 § 5, który reguluje dostęp do akt w trakcie postępowania przygotowawczego) - strony, obrońcy i pełnomocnicy nabywają prawo do zapoznania się z aktami sprawy i możliwość sporządzania z nich odpisów na etapie postępowania przed Sądem (z chwilą zawiadomienia o terminie pierwszej rozprawy - art. 67 § 2 KPwSoW).

W obecnym stanie prawnym brak jest podstaw, aby organ prowadzący czynności w sprawie o wykroczenie (np. straż gminna lub miejska, Inspekcja Transportu Drogowego) wysyłał fotografie z urządzenia rejestrującego do wglądu uczestników postępowania.

Przesyłanie fotografii "z automatu" byłoby sprzeczne z interesami organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości. W przeszłości (przed nowelizacją przepisów w przedmiotowym zakresie) fotografie były przez straże gminne (miejskie) wysyłane i praktyka dowiodła, że gdy właściciel pojazdu otrzymywał zdjęcie z urządzenia rejestrującego i zarazem informację na ile twarz kierującego jest wyraźna, częstokroć wykorzystywał to do uniknięcia odpowiedzialności (np. wykorzystując niewyraźną twarz na fotografii wskazywał osobę trzecią, która faktycznie nie kierowała pojazdem). W sytuacji, gdy właściciel nie ma wglądu do fotografii na tym etapie postępowania, ma również świadomość, że wskazując osobę trzecią, która nie kierowała pojazdem ryzykuje odpowiedzialnością karną (art. 235 Kodeksu karnego).

Urządzenia rejestrujące będące w dyspozycji Inspekcji Transportu Drogowego mogą wykonywać zdjęcia pojazdów przekraczających dopuszczalną prędkość zarówno przodu, jak i tyłu. Wykonywanie zdjęć pojazdów "odjeżdżających" ma na celu umożliwienie identyfikacji motocyklistów przekraczających dopuszczalną prędkość, ale również należy podkreślić, że automatyczny nadzór nad miejscem niebezpiecznym dokonywany jest wtedy na dłuższym odcinku drogi. Ujawnienie zdjęcia pojazdu odjeżdżającego nie pomogłoby właścicielowi w identyfikacji kierowcy."

Z wyrazami szacunku

W zastępstwie Dyr. Biura Ministra

Katarzyna Kownacka

Ministerstwo Transportu, Budownictwa

i Gospodarki Morskiej

Odpowiedź opracował i wysłał:

Jakub Dąbrowski

Biuro Ministra

Ministerstwo Transportu, Budownictwa

i Gospodarki Morskiej


Źródło: RMF/INTERIA.PL

Dodał(a): Łukasz Majcher    2012-02-08
Oceń: 116
Udostępnij innym:

Znasz jakieś ciekawe wiadomości?  Podziel się z innymi


Komentuj

Wolf, 2012-02-15 10:07:48
ja na czerwonym nie jeżdzę:P - poza tym jak możesz założyć jakie będą wpływy z fotoradarów? jesli by faktycznie zakładali w miejscach szczególnie niebezpiecznych to niewielkie:P oczywiste jest że będą je zakładać tam gdzie nabiją kasę a nie tam gdzie trzeba:P Popatrz na "Autostradę" Lubin-Polkowice:P
Alek, 2012-02-14 18:43:19
Wolf-sygnalizatory świetlne? No OK ale pytam Ciebie ilu z kierowców jeszcze przejedzie przez to skrzyżowanie na czerwonym? To że samochód gwałtownie hamuje to prawda,ale to nie jest wina fotoradaru! Przecież wcześniej jest znak i można swobodnie bez gwałtownego hamowania wytracić tą prędkość.A dlatego tak się dzieje bo widząc znak wszyscy go ignorują ,jadąc z myślą że może fotoradar nie patrzy w moją stronę.A gdy się przekona że jest inaczej to hampel do podłogi.Ja wiem że są takie miejsca gdzie pieszych nie ma bo tam mają zakaz chodzenia i można by było podnieść prędkość do np.70 ale my na to już wpływu nie mamy.
Wolf, 2012-02-14 10:20:00
Nie zgodzę się z Tobą - na takich drogach powinny być sygnalizatory świetlne dla pieszych to raz. Po drugie jak jedziesz taką drogą to fotoradar powoduje wiecej frustracji i niebezpieczeństwa - bo nagle samochód przed tobą gwałtownie hamuje. Po trzecie jak wiesz nasze fotoradary w 50% są poustawiane nie tam gdzie trzeba. Ja sam nie jeżdzę bardzo szybko choć poruszam się głównie motocyklem - wku***** się jak widzę ograniczenie prędkości np. do 40 bez zadnej przyczyny - a uwierz mi sa takie (dolnośląskie oraz lubuskie) - i nie mówię o terenie zabudowanym. Inna sprawa że jak jadę na motocyklu prawidłowo to zawsze mnie ściągają do kontroli... nieoznakowane, oznakowane - ciekawe dlaczego.... - kolega ukuł tezę że tylko mnie mogą złapać:P
Alek, 2012-02-13 19:54:30
Wojf- masz rację choć nie do końca.Autostrady w Anglii są bezpłatne,ale nie o to mi chodzi.W pierwszym wpisie w którym to ja odpowiedziałem gościowi Spedytor w którym pyta gdzie kto widział radar w miejscu niebezpiecznym to mu odpowiedziałem że ja.Przejście dla pieszych na drodze dwu pasmowej jest cholernie niebezpieczne dla pieszych.Jak jest tam ograniczenie do 70 km/h kto tam z taką prędkością jedzie? Ja potrąciłem kiedyś pieszego a jechałem z prędkością 50 km/h i wiesz co to jest prawda zawsze się z tego śmiałem ale to prawda.Pieszy wylatuje z butów!! A co by było jak ktoś może jechać 70 km/h a jedzie 100 km/h co z tego pieszego zostaje? Mokra plama i kawałki ciała rozrzucone po drodze.Nie raz już taki widok widziałem,ostatnio w Czechach przed wjazdem do Cieszyna.Nic miłego i naprawdę nie masz ochoty wsiąść do samochodu i nawet jeść nie możesz.Taki to jest przykry widok.Dlatego pisałem przejście dla pieszych na drodze dwu pasmowej jest cholernie niebezpiecznie ,dlatego tam powinny stać fotoradary bo każdy widząc i wiedząc że tam jest fotoradar pojedzie ostrożnie.Kierowca dojedzie do celu prędzej czy później a życie każdego człowieka jest BEZCENNE.Pozdrawiam.

Uwaga. WŁĄCZ MYŚLENIE ---to apel do wszystkich kierowców
Wolf, 2012-02-13 10:21:56
Alek - co ty poseł jesteś? Ponadto polecam przepiękny program drogówka - co za ****** postawił na dwóch pasach w jedną stronę (standard drogi ekspresowej) znak teren zabudowany i szuszarkę? 50km\h?? ale kasuja tam że hej:) Poza tym wiesz jak to jest jak ktoś Ci zwalnia na takiej drodze? a z drugiej strony jak zgineła ci bliska osoba w wypadku i chcesz postawić tam krzyż to już za to płacisz:P za deszczówkę już płacisz - za paliwo to już nie płacisz bo tego tak bym nie nazwał:P, za autostradę kawałeczek płacisz więcej niż Anglicy za cały dzień korzystania ze wszystkich:) I teraz tylko pytanie kto za to wszystko skasował pieniądze? O kupieniu samolotów wojskowych do których nie mamy czesci zamiennych i nigdy licencji na produkcję częsci nie będziemy mieć (bo po co odcinać sobie zysk) nie wspomnę.
Alek, 2012-02-12 20:13:23
kierowiec Ja nie mam 20 lat tylko 40 Jeśli twierdzisz że popełniłem przestępstwo polegające na ukrywaniu znanej mi prawdy-ale jaja - to mnie pozwij do sądy (może DAS zarobi na swoje utrzymanie)W transporcie międzynarodowym jestem od 9 lat i wiem co piszę.Wiem też jakie są mandaty za granicą Polski gdybyś to Ty miał zapłacić mandat w wysokości nawet 500 Euro to inaczej byś myślał.Jestem kierowcą wiem jak jest i na czym polega praca kierowcy,transporcie i logistyce.
I tak na koniec ,Ty wiesz że lżenie i obrażanie swojego Kraju,Rządu,obywateli którzy ciężko pracują to też jest przestępstwo? Art 135 KK § 2 oraz 212 i 216.
Więc teraz już wiesz.
kierowiec, 2012-02-12 10:33:26
@Alek ależ Ty pieprzysz ...
po prostu żal mi Cię dwudziestoparoletni młodzieńcze, ale jak pożyjesz, poprowadzisz kiedyś własną firmę, a najlepiej transportową i przestaniesz być pseudo-logistyko-spedytorem to chętnie powrócę do dyskusji w tej materii:
"...Jeszcze na koniec-Komu z Was nie pasuje mieszkać i pracować w Polsce niech wyjedzie! Wtedy zobaczycie jak w Europie takie sprawy są załatwiane i jakie są wysokie mandaty.I może dzięki temu że wyjedziecie z tego Kraju który Was gnębi i okrada w końcu będzie pięknie i normalnie.Że każdy będzie odpowiadał za swoje czyny...."
i tak na zakończenie, Ty wiesz że popełniasz obecnie przestępstwo objęte ściganiem z mocy prawa?
"...Znam kilka takich przypadków...." to się nazywa ukrywaniem znanej Ci prawdy, mataczeniem w sprawie, ukrywaniem dowodów itp. ...
I co teraz Panie UCZCIWY ?
Alek, 2012-02-12 02:47:10
Spedytor--kto widział foto radar w miejscu niebezpiecznym ? Ja widziałem ! Cze skrzyżowanie lub przejście dla pieszych na drodze dwu pasmowej nie jest miejscem niebezpiecznym ? Ja tu w tym artykule widzę sens i logikę.Dlatego że do tej pory Policja wysyłając mandat do właściciela samochodu musiała określić czy ten kierowca to ten. Jeśli nie była w stanie tego stwierdzić pytała właściciela auta czy to on popełnił wykroczenie a jeśli nie on to ma wskazać osobę która jechała tym samochodem.
W życiu było tak: śmieszny biznesmenik w swojej wypasionej bryce popełniał wykroczenie a że Policja nie mogła stwierdzić czy tym kierującym był on prosiła o wskazanie kierującego samochodem.Biznesmenik który nigdy w życiu nikomu nie pozwolił jechać swoją drogą zabawką przychodził do pracownicy i mówił tak :Ty masz prawo jazdy? no mam to ja daję tobie kasę a ty płacisz mandat że jechałaś moim autem.I tak nie masz samochodu a po roku punkty ci skasują.Jak miał gest to dał premię ekstra a jak nie to masz tak zrobić a jak nie to już tu nie pracujesz.
Tak to było w życiu. Znam kilka takich przypadków.Więc teraz będzie normalnie i sprawiedliwie.Gość dostanie mandat z foto radaru a ITD nie powie mu że na zdjęciu nie jest widoczny kierowca ,on żeby nie skłamać przyzna się bez bicia!!!
I to jest sprawiedliwość.
Jeszcze na koniec-Komu z Was nie pasuje mieszkać i pracować w Polsce niech wyjedzie! Wtedy zobaczycie jak w Europie takie sprawy są załatwiane i jakie są wysokie mandaty.I może dzięki temu że wyjedziecie z tego Kraju który Was gnębi i okrada w końcu będzie pięknie i normalnie.Że każdy będzie odpowiadał za swoje czyny.
A, 2012-02-10 09:05:06
a ponoć kiedys trzeba było udowodnić wine... a teraz ta mafia zwana Rządem Polskim, zrobiła tak, że to każdy musi udowadniać bezdyskusyjnie swoja niewinność! Jakl nie jesteś w stanie udowodnić niewinności - jestes winny! Jak tylko macie szanse, uciekajcie z tego kraju, a nawet unii.. jak macie możliwość , nie płaccie podatków.. - haraczu tej mafii, nie zużywajcie paliwa, alkohol róbmy sami.. odetnijmy im tyle kasy ile sie da! Wojna! Chcą mieć, to będą mieć rewolucję. Już sie tego boja, stąd kontrola netu... ale owce powinno sie strzyc, a oni je już zarzynają!
razdwatrzy, 2012-02-08 14:48:14
Nie rozumiem. Wszyscy kłamią? A wszyscy nocni stróże śpią przed TV zamiast pilnować dobytku... ŻENADA

 1 2 Następny » 

Wiesz o remoncie lub korku?
Zgłoś to. Podziel się z innymi

Podziel się z innymi
Białoruś
Rosja
Ukraina
Przejście:
Bobrowniki3 h6 h
Koroszczyn0 h12 h
Kuźnica0 h0 h
Połowce0 h0 h
Sławatycze2 h0 h
Terespol2 h0 h
Przejście:
Bezledy0 h0 h
Gołdap0 h0 h
Gronowo0 h0 h
Grzechotki0 h0 h
Przejście:
Dorohusk0 h0 h
Hrebenne2 h2 h
Korczowa0 h3 h
Krościenko0 h0 h
Medyka0 h3 h
Zosin0 h0 h
Źródło: granica.gov.pl